Refleksi Makro 3
|
Tarikh
|
24 Mei 2018
|
|
Kelas
|
4A1
|
|
Mata pelajaran
|
Kesusasteraan Melayu
|
|
Alat bantu mengajar (ABM)/
Bahan sumber yang digunakan
|
Slaid powerpoint, video dari
laman youtube, kad silang kata, papan putih, pen marker, lembaran kerja dan
buku teks.
|
|
Strategi pengajaran yang
digunakan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran pada hari tersebut.
|
Strategi berpusatkan guru
Guru menerapkan strategi
pengajaran berpusatkan guru ketika guru perlu memberikan penerangan kepada murid-murid tentang
definisi nilai dan nilai dalam cerpen Air
Mata Dalang.
Strategi berpusatkan murid
Strategi berpusatkan murid
digunakan oleh guru bagi memastikan murid-murid terlibat aktif dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung di dalam bilik darjah.
Guru menggunakan kaedah
berkumpulan dan menerapkan teknik perbincangan dan teknik soal jawab bagi
membolehkan murid fokus di dalam bilik darjah.
Strategi berpusatkan bahan
Guru turut menerapkan beberapa
bahan pengajaran dan memusatkan perhatian murid kepada bahan-bahan tersebut
seperti video yang ditayangkan, kad silang kata dan juga slaid powerpoint.
|
|
Adakah hasil pembelajaran saya
tercapai?
|
Hasil pembelajaran tercapai
kerana murid-murid dapat menguasai definisi nilai dan dapat menjelaskan
nilai-nilai dalam cerpen Air Mata
Dalang dengan baik.
|
|
Adakah murid saya melibatkan
diri secara produktif/ aktif di dalam bilik darjah? Jika ya / tidak, nyatakan
bagaimana saya tahu :
|
Ya, murid-murid saya melibatkan
diri dengan aktif di dalam bilik darjah waima pada mulanya mereka kelihatan
pasif dan hanya static mendiamkan diri. Hal ini adalah kerana aktiviti
berkumpulan yang diberikan oleh guru misalnya terlibat dalam aktiviti susun
silang kata dan juga melihat tayangan video lagu yang memaparkan nilai-nilai
murni.
|
|
Apakah bantuan tambahan,
sokongan atau sumber –sumber lain yang dapat membantu mempertingkatkan
pelajaran ini lagi?
|
Bantuan tambahan atau sumber
lain yang boleh membantu mempertingkatkan pelajaran ialah kemungkinan guru
boleh mengaplikasikan penggunaaan laman web kahoot atau Quizziz bagi
menjadikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran mengenai topik nilai di dalam
kelas lebih menarik.
|
|
Jika saya mempunyai peluang
untuk mengajar topik ini lagi pada kumpulan murid yang sama, apakah saya akan
membuat cara yang berbeza?
|
Ya, saya akan membuat cara yang
berbeza. Saya akan menggunakan pendekatan mengalami menghayati bagi
membolehkan murid-murid melakonkan dialog yang mengandungi nilai-nilai murni
agar mereka lebih mudah memahami apa yang diajarkan oleh guru.
|
|
Apakah teori pembelajaran yang
telah saya praktikkan di dalam kelas saya?
|
Teori pembelajaran kognitif
|
No comments:
Post a Comment