Refleksi Makro 1
Tarikh
|
12 April 2018
|
Kelas
|
4A5
|
Mata pelajaran
|
Kesusasteraan Melayu
|
Alat bantu mengajar (ABM)/
Bahan sumber yang digunakan
|
Kad Latar
Kad Akronim
Buku teks Antologi Kubentang
Sehelai Peta
Pen Marker
Gambar-gambar latar
|
Strategi pengajaran yang
digunakan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran pada hari tersebut.
|
Strategi berpusatkan guru
Guru menerapkan strategi
pengajaran berpusatkan guru ketika guru perlu memberikan penerangan kepada murid-murid tentang
definisi dan jenis latar.
Strategi berpusatkan murid
Strategi berpusatkan murid
digunakan oleh guru bagi memastikan murid-murid terlibat aktif dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung di dalam bilik darjah.
Guru menggunakan kaedah
berkumpulan dan menerapkan teknik perbincangan dan pembentangan bagi
membolehkan murid-murid mengemukakan idea dengan kritis dan kreatif.
|
Adakah hasil pembelajaran saya
tercapai?
|
Hasil pembelajaran tercapai
kerana murid-murid dapat menguasai definisi dan jenis latar dengan baik.
|
Adakah murid saya melibatkan
diri secara produktif/ aktif di dalam bilik darjah? Jika ya / tidak, nyatakan
bagaimana saya tahu :
|
Ya, murid-murid saya melibatkan
diri dengan aktif di dalam bilik darjah waima pada mulanya mereka kelihatan pasif
dan hanya static mendiamkan diri. Hal ini adalah kerana aktiviti berkumpulan
yang diarahkan oleh guru membuatkan mereka berasa seronok dan lebih berminat
untuk belajar dan terlibat aktif dalam aktiviti yang dilaksanakan oleh guru
di dalam bilik darjah.
|
Apakah bantuan tambahan,
sokongan atau sumber –sumber lain yang dapat membantu mempertingkatkan
pelajaran ini lagi?
|
Bantuan tambahan atau sumber
lain yang boleh membantu mempertingkatkan pelajaran ini ialah dengan
menggunakan ICT. Hal ini kerana pada hari tersebut di mana guru mengajar
tentang latar, guru tidak berpeluang menggunakan ICT kerana kekurangan
kemudahan itu di sekolah.
|
Jika saya mempunyai peluang
untuk mengajar topik ini lagi pada kumpulan murid yang sama, apakah saya akan
membuat cara yang berbeza?
|
Ya, saya akan membuat cara yang
berbeza. Saya akan menggunakan ICT dan teknik permainan bagi memudahkan
murid-murid untuk lebih memahami apa yang diajarkan oleh guru mengenai
definisi dan jenis latar.
|
Apakah teori pembelajaran yang
telah saya praktikkan di dalam kelas saya?
|
Teori pembelajaran kognitif
|
No comments:
Post a Comment